Het zenuwstelsel & polyvagaal theorie

Je lichaam als kompas

Lichaamsgerichte begeleiding bij ziekte en ontregeling

 

🍀

 

Als je leeft met een ziekte verandert er meer dan alleen je lichaam.
Je gevoel verandert, je energie, je draagkracht, je aandacht.
Soms voelt het alsof je jezelf kwijtraakt, of alsof je de grond onder je voeten niet goed kunt vinden.

Veel mensen denken dat dit hun schuld is, dat ze sterker hadden moeten zijn, beter hadden moeten luisteren, minder hadden moeten vragen van hun lijf.
Maar in werkelijkheid speelt vaak iets anders een rol: je zenuwstelsel.

Je zenuwstelsel is het deel van jou dat voortdurend inschat of je veilig bent.
Het bepaalt hoe je je voelt, hoeveel energie je hebt, of je kunt herstellen en verbinden.
Het werkt als een innerlijk kompas, vaak wijzer dan je gedachten, maar niet altijd verstaan.

 

🍂

 

Wanneer je lichaam in overleven blijft staan

Bij ziekte, verlies of langdurige spanning blijft het zenuwstelsel vaak hangen in overleven.
Niet omdat jij iets verkeerd doet, maar omdat je lichaam probeert vol te houden.

Dat kan zich laten voelen als altijd ‘aan’ staan, ook wanneer je rust probeert te nemen.
Je kunt sneller schrikken, prikkelbaarder zijn of sneller uit balans raken dan je gewend bent.
Soms lukt slapen niet goed, of zak je juist weg in een soort mist waarin alles verder van je af lijkt te staan.
Ook kan het zijn dat je je terugtrekt, minder zin hebt, of minder aanwezig voelt in jezelf en in contact.

Dit zijn geen persoonlijke fouten, dit zijn beschermingsreacties.
Ooit helpend, maar nu soms in de weg.

 

🍃

 

Veiligheid eerst

De polyvagaal theorie laat zien dat je lichaam pas kan ontspannen en herstellen wanneer het zich veilig voelt, in jezelf en in contact met anderen.

Je lijf kent drie belangrijke staten:

🟢  staat van verbinding

🔴  staat van alertheid

⚫  staat van terugtrekken

Bij ziekte blijft het systeem vaak in alertheid of terugtrekken hangen.
Je bent dan of ‘aan’ of ‘uit’, maar moeilijk echt aanwezig in het nu.

Dit betekent niet dat jij iets fout doet. Het betekent dat je lichaam zo hard heeft gewerkt, dat het niet meer lukt om terug te schakelen naar veiligheid: de staat van verbinding.

 

🍂

 

Waarom samen belangrijk is

We zijn gewend om te denken dat we het alleen moeten doen, dat we onszelf moeten kunnen redden.
Maar zo werkt het lichaam niet. We zijn gemaakt voor verbinding.

Co-regulatie, de veilige, afgestemde aanwezigheid van een ander, is geen luxe en geen zwakte.
Het is een menselijke basisbehoefte.
Een voorwaarde voor ontspanning en herstel.

In sessies zie ik vaak dat een lichaam pas durft te zakken, te verzachten en te voelen wanneer er iemand aandachtig bij je blijft.
Niet om iets te repareren, maar om samen aanwezig te zijn.

 

🍃

 

Voel je welkom

Of je nu uitgeput bent, overprikkeld, verstrikt in klachten of simpelweg kwijt bent waar jij eindigt en de wereld begint…
je bent welkom.

Je hoeft niets te bewijzen.
Je hoeft niets te verbergen.
Je mag hier zijn, precies zoals je nu bent.

Vanuit die plek kan je lichaam langzaam ontspannen.
Kan je zenuwstelsel weer ruimte krijgen om te doen wat het van nature kan.
Kun je weer voelen wat van jou is.
En kan je leven zich opnieuw gaan ontvouwen, niet vanuit overleven, maar vanuit jezelf.

 

🌱

 

Je bent welkom om te landen, te voelen en weer bij jezelf uit te komen.

 

💛